Have an account?

Wednesday, November 4

JAWAPAN MU’MIN KEPADA SYAITAN

Kenapa aku di uji?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan : ‘kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji oran-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Al-Ankabut : 2-3)

Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Al-Baqarah : 216)


Kenapa ujian seberat ini?

“Allah tidak membebani seseoran gmelainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.”
(Al-Baqarah : 286)

Rasa frust?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”
(Ali ‘Imran : 139)



Bagaimana harus aku menghadapinya?

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Alla, supaya kamu beruntung”
(Ali ‘Imran : 200)

“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’ ”
(Al-Baqarah : 45)

Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”
(At-Taubah : 111)

Kepada siapa aku berharap?

“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘arasy yang agung”
(At-Taubah : 129)

Aku dah tak tahan lagi!!!!!

“....... Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya, tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”


Renung2kan..Tiada erti mengalah dalam membawan Islam.. Ya Allah, Kurniakanlah kami kekuatan dalam menjalankan segalan perkara..Amin..

Wassalam

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails