Have an account?

Friday, May 14

Mengenali hakikat kehidupan..

Assalamualaikum w.b.t...

Firman Allah SWT maksudnya: "Iaitu orang-orang yang apabila di timpa musibah mereka mengucapkan: "Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyakami kembali. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka ialah orang-orang yang mendapat petunjuk. (Al-Baqarah:156-157)

 Dan Rasulullah SAW. bersabda maksudnya: "Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa diri seseorang kecuali dengan izin Allah, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya." (HR. Bukhari) 

Tahukah kita semua bahawa apa yang ditimpakan kepada kita sama ada berbentuk kepayahan, kesusahan, kesakitan, keresahan adalah datangnya dari Allah Ta'ala. Apa jua bentuk musibah yang datang Allah akan menghapuskan sebahagian keburukan-keburukan dengan kebaikan. Antara sedar dengan tak sedar kita manusia biasa tidak lari dari melakukan kesilapan. Oleh itu Allah timpakan bala kepada hamba-Nya untuk menyedarkan hamba-Nya itu. Begitulah sifat Allah Ta'ala Yang Maha Penyayang dan Pengasih. Lumrah manusia apabila menghadapi kesusahan dikala itulah kita memerlukan pertolongan. Dikala itu kita memerlukan Tuhan..dan pada orang Islam kita ada Allah. 



Mungkin Tuhan ingin kita bertemu dengan orang orang yang tidak baik sebelum kita bertemu dengan orang orang yang baik. Supaya waktu kita bertemu dengan orang baik, kita akan tahu bagaimana mengucap syukur dengan hadiah itu.
 

Ketika pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain terbuka. Tetapi seringkali kita melihat waktu terasa begitu lama pada pintu yang tertutup sehingga kita tidak melihat ada satu pintu lain yang telah terbuka untuk kita.

Teman yang terbaik adalah seseorang yang akan duduk diam bersama mu di sebuah kerusi, tidak mengatakan sepatah katapun, lalu berjalan bersama dan kamu merasakan bahwa itu adalah suatu percakapan yang terindah yang pernah kamu alami.

Adalah benar bahawa kita tidak tahu apa yang telah kita perolehi sehinggalah kita kehilangannya tetapi adalah juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang telah hilang sampai saat ia datang.

Memberikan kepada seseorang semua kasih sayangmu bukanlah sebuah jaminan mereka akan mengasihi kamu kembali. Jangan mengharapkan balasan tapi tunggulah sampai kasih itu tumbuh didalam hati mereka tapi jika tidak berbahagialah kerana kasih itu tumbuh didalam diri mu sendiri.

Kamu hanya perlu satu minit untuk menyakiti seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang dan satu hari untuk mengasihi seseorang tetapi menghabiskan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

Jangan melihat penampilan, mereka bisa menipu. Jangan melihat kekayaan, itupun bisa pupus. Pergilah kepada seseorang yang bisa membuat kamu tersenyum kerana hanya dengan sebuah senyuman, hari yang gelap menjadi terang. Carilah seseorang yang akan membuatkan hatimu tersenyum.

Ada saat didalam hidup ini dimana kamu sangat merindukan seseorang yang kamu ingin tarik keluar dari sebuah mimpi dan memeluknya dalam kenyataan. Mimpilah apa yang menjadi impian kamu ; pergilah kemanapun kamu ingin pergi ; jadilah apa yang kamu inginkan, kerana kamu hanya punya satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan semua hal yang kami inginkan.

Semoga kamu mempunyai cukup kebahagiaan untuk membuat kamu senang, cukup penderitaan untuk membuat kamu kuat, cukup kesedihan untuk menjaga kamu tetap baik, cukup pengharapan untuk membuat kamu bahagia.

Selalu letakkan dirimu didalam sepatu orang lain. Jika kamu merasa itu menyakitimu, mungkin itu juga menyakiti orang lain. Cinta dimulai dengan sebuah senyuman, tumbuh dengan ciuman dan berakhir dengan kesedihan.

Ketika kamu lahir, kamu menangis dan orang orang disekelilingmu tersenyum. Begitu juga hidupmu, saat kamu mati kamu satu satunya yang tersenyum dan orang orang disekelilingmu menangis.
 


Bila kita senang walaupun beberapa saat, minit,jam, setengah hari, satu hari dan ada kalanya bila kita senang kita lupa adanya Allah. Allah yang memberikan kesenangan, Allah lah yang memberikan nimkat kesihatan yang baik, Allahlah yang memberikan segala nikmat yang ada pada dunia ini tidak setiap saatpun Allah tidak melupakan kita namun apakah kita mengingati Allah setiap waktu dan saat. Telah Allah timpakan musibah dengan tujuannya untuk mengingatkan hamba-Nya mengingati Dia. Allah gantikan lagi dengan balasan kebaikan kepada orang yang ditimpa musibah itu. Cuba lah fikirkan betapa Allah itu Maha Agung Lagi Maha Penyayang. 

Oleh itu cuba renugkan musibah apa yang telah kamu lalui membuat diri kamu pada hari ini sedar akan kesilapan yang lalu. Dari sini kita tahu bahawa musibah itu adalah satu petunjuk bagi orang-orang yang mahu memikirkannya. Maksud ayat Al-Quran dan hadith tersebut menyaran umat Islam apabila ditimpa sesuatu kecelakaan hendaklah kita melafazkan ucapan 'Istirja' iaitu Innalillahiwainnahilaihirajiuun. Ucapan ini sering kita dengar apabila ada kabaran tentang kematian namun ucapan ini adalah sebaik-baik ucapan untuk orang-orang Islam. 

Ujian datangnya Dari Allah yang berupa nikmat harta kekayaan adalah ujian yang paling besar yang ditakuti oleh Rasulullah SAW. Sabdanya: "Demi Allah, bukanlah kekafiran atau kemiskinan yang aku bimbangkan atas kamu, akan tetapi aku bimbang kalau-kalau kemewahan dunia yang kamu dapatkan sebagaimana yang telah kamu bergelumang dengan kemewahan itu sehingga kamu binasa sebagaimana mereka dahulu dan binasa pula" (HR. Bukhari) Di atas telah diterangkan bahawa ujian yang lebih berat adalah berbentuk nikmat kesenangan. Ada yang tewas dengan bentuk kenikmatan ini dengan mementingkan kehidupan dunia. Tidak menggunakan kekayaan itu kejalan Allah jalan yang benar lagi diredhai. Pada yang ditimpa kemiskinan pula ujian ini menguji kesabaran dan kerelaan seseorang dalam menerima qadha dan qadar Allah SWT. Sebagaimana sabda baginda dalam hal ini. Maksudnya: "Tidak ada seorang Muslim pun yang ditimpa gangguan seperti ditusuk oleh duri atau yang lebih berat daripadanya, melainkan dengan ujian itu dihapuskan oleh Allah SWT perbuatan buruknya serta digugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang mengugurkan daun-daunnya." (HR. Muttafaq allaih) 

Kehidupan didunia ini diibarat kan satu persinggahan. Setiap detik perkara yang berlaku ada hikmahnya. Tapi tidak semudahnya Allah memberi ilham kepada hamba-Nya untuk mengetahui apakah hikmah itu...setelah dengan keizinannya apabila melihat kesungguhan hamba-Nya itu dalam mencari kebenaran dan keredhaan-Nya Allah akan membuka mata hati untuk melihat kembali apa yang telah berlaku pada dirinya sehingga membuatkan dia sedar dan insaf akan keburukan yang telah dilakukan. 

Fikirkanlah, renungilah bahawa tidak ada musibah yang menimpa seperti keletihan, kelesuan, sakit, duka, susah atau gangguan emosi melainkan Allah menghapuskan sebahagian dari dosa seseorang itu. Bagi kaum lelaki ujian yang peling berat bagi mereka adalah kaum wanita, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: "Sepeninggalanku nanti tiadalah ujian yang lebih berbahaya bagi kaum lelaki kecuali godaan kaum wanita." (HR. Bukhari) Adapun ujian seperti ini memudahkan manusia tergelincir dari akidah Islam. 

Namun Allah itu Maha Penerima Taubat...bertaubatlah kepadanya dengan sesungguh hati. Begitulah Allah Ta'ala mengingatkan akan tentang musibah ini yang datangnya berbentuk pelbagai ujian untuk menguji tahap keimanan hamba-Nya terhadap diri-Nya. Firman Allah Ta'ala maksudnya: "Apakah manusia itu mengira bahawa nereka akan dibiarkan saja mengatakan"Kami telah beriman!!" sedangkan mereka ttidak diuji terlebih dahulu? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Al-Ankabut:2-3) 

Kita nyatakan diri kita orang Islam...kita katakan diri kita beragama Islam dan kita nyatakan diri kita beriman...lalu ini adalah lumrah alam Allah akan menimpakan ujian, cubaan dan dugaan. Hadapilah dengan Iman hadapilah dengan reda sesungguhnya Allah telah menguji orang-orang yang beriman sebelum kita. 

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails