Have an account?

Wednesday, June 3

BEKERJA DALAM JEMAAH SATU TUNTUTAN

Assalamualaikum... Salam ukhuwah kpd sahabat seperjuangan semua. Moga kita sentiasa berada di dalam jalan yg lurus dan diredai.. InsyaAllah.. Ana ketandusan idea utk mengisi blog ini.. YaAllah, kurniakanlah kpdku kerajinan dan pengetahuan yg luas..Amin.. Baru2 ini,sahabat ana ada meminta utk mengupas berkenaan masal bohsia. Tetapi,pengetahuan ana yg trbatas tdk mmberi ruang utk brcakap mngenai isu itu..

InsyaAllah pada kali ini, ana akan mengupas serba sedikit mengenai peri pentingnya menyebarkan dakwah Islam dalam berkumpulan dan pada jalan yg benar.

Kewajipan berjemaah dalam menggerakkan kerja-kerja dakwah dan amal Islam tidak dapat dinafikan lagi kepentingannya.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan hendaklah ada dari kalangan kamu suatu ummat yang menyeru kepada kebaikan dan menyeru kepada makruf dan mencegah daripada mungkar " [surah :Al -Imran -104 ]

Sabda Rasulullah S.A.W:

يد الله مع الجماعة فمن شذ شذ في النار ابما يأكل الذئب من الغنم (الفا صية
(البخارى و مسلم)

Maksudnya:"Kekuasaan Allah bersama jemaah , sesiapa yang bersendirian dia bersendirian di neraka. Hanyasanya yang dibaham daripada kambing-kambing ialah yang bersendirian dari kumpulannya.”

Namun disana, perlu kita mempelajari dan memahami jalan dakwah manakah yg diredai Allah. Sekiranya kite menjalankan dakwah di dalam jalan yg salah, maka sgala yg kita usahakan menjadi sia2. Oleh itu, pelajari dan fahamilah tntg taadud jamaah dan dan dasar jemaah yg baik supaya usaha kita untuk membentuk dan mentarbiah diri dan masyarakat lain mendapat pertolongan dan keredaan Allah..

Wassalam..

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails