Have an account?

Thursday, June 11

KEDUDUKAN AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR


"Amar makruf Nahi mungkar" merupakan tugas bagi setiap pendukung dan pejuang kebenaran. Suatu keistimewaan yang dimiliki oleh pendukung kebenaran ialah mereka sentiasa tetap menunaikan tugas amar makruf nahi mungkar walau bagaimana keadaan mereka berada, samada didalam waktu kuat atau lemah, tugas ini tetap menjadi tugas dan prinsip yang sentiasa dipertahan dan diperjuangkan


Firman Allah yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan , sebahagian mereka adalah menjadi penolong sebahagian yang lain. Mereka menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar .” (Surah At-Taubah -71-)

Menunaikan tugas amar makruf nahi mungkar, bererti ia akan berhadapan dengan ujian dan tribulasi. Bahkan segala bentuk ujian itu sudah menjadi sunnah Allah di dalam penunaian tugas dan kewajipan ini.

Firman Allah yang bermaksud:

"Hai anakku dirikanlah sembahyang dan suruhlah manusia mengarjakan yang baik dan cegahlah mereka daripada perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu."(Surah Luqman-17-)

Didalam menunaikan dakwah ini, ia megandungi keberkatan. Sesungguhnya Allah telah menyediakan kelebihan dan kedudukan yang tinggi bagi pejuang dan pendukung tugas yang mulia dan suci ini. Memadailah dibentangkan beberapa kelebihan dan keutamaan itu.

(a) Mereka adalah sebaik-baik umat secara mutlak.

Firman Allah yang bermaksud:

"Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan oleh Allah kepada manusia , kamu menyuruh dengan perkara makruf dan mencegah daripada melakukan perkara-perkara mungkar dan kamu beriman dengan Allah."(Surah Al-Imran-110-)

(b) Mereka adalah golongan yang memperolehi kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Firman Allah yang bermaksud:

"Hendaklah ada diantara kamu satu golongan yang menyeru ke arah kebaikan, menyeru melakukan perkara yang makruf dan mencegah daripada melakukan perkara yang mungkar. Dan merekalah orang-orang yang berjaya."(Surah Al-Imran-104)

(c) Kurniaan ganjaran pahala yang berterusan dan berpanjangan.

Sabda Rasulullah S.A.W:

من دعا الى هدى الله له من الأجر مثل اجور من اتبعه لا ينقص من اجورهم شيأ

(رواه مسلم)

Maksudnya: “Barangsiapa yang menyeru ke arah petunjuk adalah baginya pahala seperti pahala orang yang mengikut petunjuk itu.Tidak kurang ganjaran pahala mereka itu sedikit pun.”

(d) Merekalah kebanggaan dan sumber segala kebaikan.

Sabda Rasulullah S.A.W.

:فو الله لأن يهدى الله بك رجلا خيرا لك مما طلعت الشمس وغربت

(رواه بخارى)

Maksudnya: “Demi Allah yang memberi petunjuk kepada seorang lelaki dengan sebab engkau, adalah lebih baik daripada naik dan jatuhnya matahari.”


Wassalam..

1 Tinggalan Kata-kata:

lailafillah said...

erm..seseorg yang terlibat dgn amar ma'ruf dan nahi mungkar pasti takkan lari dr ujian..

Related Posts with Thumbnails