Have an account?

Monday, April 6

BERUSAHALAH UNTUK MEMBAWA DIRI DAN RAKAN2 KEPADA KEREDAAN ALLAH


"Aslih NAFSAK wad'u GHAIRAK"

Perbetulkanlah diri kita dan berdakwahlah kepada orang lain..

Assalamualaikum...marilah sama2 kita merendahkan diri dan memuji dgn kekuasaan Allah.. moga2 kita termasuk org2 yg bertaqwa.. InsyaAllah..

Allahukhbar.. dalam membentuk masyarakat dan saudara Islam memerlukan kepada pemuhasabahan diri ini supaya menjadi contoh dan ikutan yg baik.. Diri ini perlu pertama sekali diperbetulkan dan meningkatkan prestasi diri kearah yg baik dan lebih baik.. Seperti hadis RAsulullah yg mafhumnya:

' Barang siapa yg hidupnya pada hari ini sama sahaja seperti hari semalam, mereka merupakan orang2 yg terlalu rugi. Barang siapa yg hidupnya pada hari ini lebih teruk dari hari semalam, mereka hidup dalam keadaan laknat. '


Dalam membawa Islam kepada saudara2 kita, jiwa dan rohani ini perlu dimuatkan dan dihiasi dgn ilmu2 yg sempurna supaya agenda penyampaian dakwah dapat dilaksanakan dgn sempurna.. Ayuh rakan2, berusahalah utk meningkatkan ketaqwaan diri kepada Allah dan RasulNYA moga hidup kita diredai Allah..InsyaAllah


Peringkat Pembentukan Sikap.


a) Peringkat Percubaan.

Dalam peringkat ini individu tertentu giat berhubung dengan berbagai ragam situasi sosial yang dihadapinya dalam lapangan hidup. Ia mengamati serta meneliti segenap interaksi peribadi yang dibentuk dengan orang lain serta jalinan hubungan sosial dengan figure atau benda di sekitarnya. Dalam peringkat ini ia menyorot kembali setiap peristiwa dari segi baik buruknya. Dengan demikian ia semakin arif dan berpengalaman sehingga terbentuk dalam dirinya asas atau tapak sentimen tertentu. Peringkat ini dinamakan peringkat pencapaian cognitive.


b) Peringkat Preferable (Preferable Stages)

Peringkat ini berkait dengan pengamatan seseorang terhadap persekitarannya yang kadang-kadang begitu terang atau jelas dan kadang-kadang agak mendatar dan dangkal. Ia berkait dengan penilaian yang mungkin objektif dan mungkin juga negatif untuk melakarkan apa yang diyakini atau dianggapnya begitu dan lantas diberi penilaian yang lebih berbanding dengan subjek yang lain. Oleh itu responnya lebih positif. Demikianlah juga sebaliknya. Pada peringkat ini individu giat membuat penilaian yang berkesinambungan terhadap pengalaman masa lampau yang menjadi asas rujukan nilai. Peringkat ini dinamakan peringkat penilaian.


c) Peringkat Mantap atau Stable Stages

Pada peringkat ini individu mencapai sesuatu keadaan yang mantap dari segi sikap kerana mantapnya pemikiran atau penilaiannya terhadap sasaran sikap serta bentuk tingkah laku yang umum yang akan mencorakkan keperibadiannya. Dalam peringkat ini ia menyatakan sikapnya terhadap sesuatu dalam bentuknya yang final, sama ada positif atau negatif.

Wassalam..

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails