Have an account?

Saturday, April 18

Ya Allah, Lindungi dan Limpahkanlah HidayahMu Kepada Kami


Assalamualaikum w.b.t sahabat dan sahabiah seperjuangan sekalian.. Marilah sama2 kita memanjatkan setinggi2 Syukur kehadrat Ilahi kerana dgn limpah kurnia Rahmat dan Kasih sayangnya, kita masih mampu berada dan menempuhi mehnah ujian dunia yg penuh cabaran dan fitnah ini. Sesungguhnya dunia ini menjadi suatu cabaran dan ujian bg org beriman, dan hiburan bg org yg lalai. Nauzubillah...

Ana mohon maaf kepada sekalian sahabat kerana lama tdk mengupdate blog ana ini. Ana bermusafir seketika utk melihat suasana masyarakat Melayu dan lebih2 lagi masyarakat agama Islam.. Dengan ilmu yg sedikit ini, ayuh sama2 kita berkongsi apa yg kita dapat demi kpentingan diri sendiri dan rakan2 semua..

Apa yg sy dapat perhatikan dan kumpul pada perjalanan ringkas sy itu, masyarakat pemuda pemudi zaman ini kurang bersyukur dengan apa yg Allah kurniakan kpd kita. Fenomena dan masalah merubah status jantina semakin menjadi2 pada zaman ini. Apa yg dpt saya lihat adalah, bilangan org lelaki yg mengubah dirinya menjadi wanita semakin meningkat. Golongan ini juga dipanggil MAK NYAH. Ana kurang mengerti mengapa dan macam mana mereka boleh memberani dan membiasakan diri mereka menjadi seorng perempuan sedangkan ciri2 asli fizikal mereka masih jelas kelihatan..

Mereka juga berusaha mengubah ciptaan Allah yg telah Allah tetapkan kpada kita sejak azali lagi. Mereka juga mencuba bercakap seperti sorang perempuan dan berkelakuan seperti kaum Hawa yg sebenar. Nauzubillah..

Kepada siapakah yg ingin kita persalahkan sekarang ini? Golongan MAK NYAH? IBUBAPA? atau diri kita sendiri? Setiap lapisan dan pangkat masyarakat, tidak kira kerajaan mahupun tidak, kita semua bertanggungjawab dalam membimbing dan mentarbiah diri dan rakan2 kita kearah kecintaan hakiki kpd Allah..

Ayuh sahabat seperjuangan sekalian, seluruh manusia diatas muka bumi ini adalah umat Nabi Muhammad S.A.W... Umat nabi tebahagi kepada dua iaitu:

1. Ummatul Ijabah- manusia yg telah mendapat tunjuk ajar dan menjadikan AL-QURAN dan AS-SUNNAH sebagai pegangannya.

2. Ummatul Da'wah- manusia yg perlu dida'wah supaya mereka berpegang teguh dgn ajaran AL-QURAN dan AS-SUNNAH..

Jadi, tanggungjawab kita sekarang ini bukan sahaja kpd sahabat2 seIslam kita sahaja, malah berusahalah utk menjadi contoh dan menarik masyarakat bukan Islam utk mengenali agama Islam yg sejahtera ini.

Moga Allah melindungi,merahmati dan sentiasa menunjukkan kita jalan yg lurus. InsyaAllah..
Amin..

Wassalam.

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails