Have an account?

Thursday, March 19

Kurangkan Ketawa, Banyakkan Menangis..



Salam..moga2 ana dan sahabat2 sekalian sentiasa berada dibawah jagaan dan diletakkan di dalam wilayah Allah sentiasa.. Ramai muda mudi sekarang ini lebih terdedah kepada banyak hiburan yg melampaui batas.. Hal ini menyebabkan kita sentiasa lalai dan cuai dalam mengikuti dan memahami suruhan dan perintah Allah dan rasul-Nya.. Ketawa yg berlebihan menyebabkan hati kita akan menjadi gelap dan jauh dari suluhan nur Allah...Hati yg gelap akn mendorong dan membawa diri kita kearah maksiat dan dosa terhadap allah..


Sebuah hadis Nabi yg terkenal menyatakan: "Jika kamu tahu apa yg aku ketahui, maka kamu akn banyak menangis dan sikit ketawa". Tetapi baginda juga dikatakan mempunyai senyuman yang paling memikat yg sntiasa menarik hati para pengikutnya. Malah, al-Ghazali menyebut tentang kecenderungan Nabi utk ketawa. Humornya yg lembut terlihat daripada beberapa kisah Islam awal. Contohnya seperti berikut:


Suatu hari seorang wanita tua bertubuh kecil datang kepadanya dan menanyakan apakah wanita tua yg menyedihkan seperti dirinya itu juga akan masuk syurga. Tidak, kata Nabi, Tidak akn ada wanita tua di syurga! Dan kemudian, melihat kesedihan di wajahnya, Nabi meneruskan sambil tersenyum: Maka akn diubah semuanya di Syurga, sebab di sana hanya akan ada usia muda utk semua penghuninya!


Kurangkan Ketawa, Banyakkan Menangis..

Semoga Allah sentiasa menjaga kita dan sentiasa menyucikan Hati kita..InsyaAllah..


wassalam..


0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails