Have an account?

Wednesday, March 25

METHODOLOGI MENYAMPAIKAN DAKWAH




Method seruan dakwah adalah banyak. Antara yang dapat di kemuka disini ialah seperti berikut :

Daei’ hendaklah mengenal punca penyakit dan ubatnya.

Daei’ adalah seumpama doktor kepada pesakit yang bertugas merawat pesakitnya dari menderita kesakitan seterusnya menyembuhkan penyakit dengan izin Allah swt. Demikianlah daei’ mempunyai satu wazifah yang besar sebagaimana doktor, dimana daei’ berperanan mengubat penyakit hati manusia. Hati manusia yang sentiasa kotor dengan maksiat dan kemungkaran. Hati yang melantik nafsu sebagai tuhannya. Hati yang sentiasa diarah kufur dari mentaati Allah swt. Bertitik tolak dari situ, para daei’ sewajarnya mengetahui penyakit yang dijangkiti virus dimana ianya menguasai hati dan diri manusia itu. Sementalahan itu kita hendaklah memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi untuk menangani jangkitan virus agar mad’u tidak dihinggapi penyakit yang lebih serius.

Apakah ubat yang paling mujarab untuk menyembuhkan penyakit tersebut ? Jawapannya tidak lain hanyalah keimanan kepada Allah swt. Iman dan aqidah kukuh dan jitu merupakan suntikan paling ampuh dan berkesan untuk menghindarkan jangkitan virus yang mana syaitan menjadi telunjuknya bagi mengkufuru Allah swt. Demikianlah ubat para nabi dan rasul kepada kaum mereka. Sebagai contoh sejenis ubat yang digunakan oleh Nabi Nuh a.s :

يا قوم اعبدوا الله ما لكم من اله غيره إني أخاف عليكم عذاب يوم عظيم

(الأعرف : 59)


Di antara lain method dakwah ialah dengan cara hikmah seperti mana firman Allah swt :

ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتى هى أحس

(النحل : 125)


Kaedah hikamt disini hendaklah digunakan berpandukan zuruf dan kadar yang sesuai dilaksanakan oleh daei’ di satu-satu tempat atau mad’u sendiri. Adakalanya kita perlu menggunakan teknik secara kasar atau lembut dan adakalanya perlu dengan cara menakut-nakutkan atau menggembirakan mad’u.

Andaikata mad’u tersebut golongan kuffar yang menentang Islam, maka hendaklah kita memerangi mereka. Sehubungan ini Allah swt menyatakan kepada Rasulullah saw :

وجاهدكم به جهادا كبيرا

Memberi nasihat dan pengajaran yang baik

Method yang paling besar kesannya di dalam berdakwah ialah memberi nasihat yang baik. Daei’ perlu meluahkan kata-kata yang enak dan menyenangkan hati mad’u apabila mendengarnya. Ianya bertambah lembut untuk menerima dakwah.

Seorang ulama’ yang bernama Dr. Abdul Rauf Syalbi. Menyentuh hal ini dalam bukunya berjudul “Dakwah Islamiyyah”. Tabiat kata-kata yang lembut dan sopan yang masuk ke lubuk hati mad’u bioleh mententeramkan jiwa yang hangat, boleh menyentuh perasaan dengan kelembutan ayat-ayat yang digunakan dan juga boleh menghidupkan hati dan menolak kearah perasaan roh dakwah serta mampu menyuburkan daya fikir yang matang ekoran ketenagan hati.


0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails