Have an account?

Tuesday, March 24

PERANAN SISWAZAH MENONGKAH ALAF BARU




“ Katakanlah : Inilah jalan ( Deen ) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak ( kamu ) kepada ALlah dengan hujjah yang nyata.”
( Yusof : 108 )


Sahabat-sahabat……


Adalah suatu perkara penting yang harus diinsafi bahawa kelesuan, kebekuan dan kealfaan golongan mahasiswa khususnya yang ingin disentuh dalam kertas kerja dasar ini iaitu golongan siswazah
( pelajar universiti yang telah berjaya mendapat ijazahnya ) akan menatijahkan kekalahan dan kejumudan perjuangan Islam. Lebih-lebih lagi dalam berhadapan dengan suatu zaman baru – alaf baru yang sebegitu banyak menjanjikan cabaran – mehnah dan tribulasi
( ibtila’ ) yang telah mengembanglebarkan sayapnya di segenap senario dunia dan seantero usia. Justeru itu, generasi ini perlu terus sedar dan menginsafi akan kepentingan penglibatan mereka dalam membawa agama Tauhid ini ke mercu jaya dan mengembalikan semula hak keTuhanan kepada Yang Maha Berhaq dan hak perundangan kepada Syariat Allah yang telah termaktub/tergazet di dalam Al Qur’an, As Sunnah, Qias dan Ijmak para Ulama'.


CONTOH-CONTOH TUGAS YANG LEBIH KHUSUS


01. Model/ Qudwahtun Hasanah ; Pendakwah yang menzahirkan personaliti individu mukmin sejati.


02. Agen Reformis/Pengislahan ; menjadi pemangkin peralihan ke arah pembentukan methodologi perjuangan yang lebih sistematik dan sofistikated. Gunakan apa jua kepakaran dan kepandaian yang ada sebagai seorang intelektual Islam.


03. Agen Pendesak ; aktif dalam memberi kritikan, komentar dan tuntutan terhadap kerajaan. Harus menjadi perancang dan pelaksana serta penggerak apa jua program Islami.


04. Agen Pemantau ; mengetuai gerakan kajian dan penyelidikan terhadap setiap isu penting negara untuk kegunaan Islam.


05. Agen Motivater ; menjadi Pegawai Penerangan Jama’ah dalam membangkitkan kesedaran dan motivasi rakyat.


06. Agen Masyarakat ; menjadi pembela dan pejuang kebajikan masyarakat dalam apa jua segi.


07. Rausyanfikr – Golongan Pemikir dan ‘Ice breaking’ , etc.



BEBERAPA SIKAP YANG PERLU BAGI SISWAZAH PEJUANG YG. BERIMAN & BERTAQWA


01. Ikhlas – Dalam beragama


02. Beramal – Taqarrub ilaLlah


03. Istiqomah – Sedia berkorban apa jua


04. Reda – Berlapang dada


05. Zuhud – Cukup ALlah segala-galanya


06. Tawadhuk – Jiwa seorang hamba


07. Tawakkal – Sangka baik kepada Allah s.w.t



SISWAZAH SEBAGAI ASET PENTING NEGARA & PENENTU HALATUJU MASA DEPAN UMMAH


Siswazah yang merupakan golongan muda amat sesuai dianggap sebagai sebahagian daripada aset penting negara. Ini kerana mereka inilah yang akan meneruskan kesinambungan sesebuah pemerintahan bagi sesebuah negara. Siswazah yang beriman dan bertaqwa akan mampu membawa negara Malaysia menjadi sebuah negara yang dipenuhi barokah dan redha ALlah. Merekalah yang akan menentukan masa depan ummah sama ada menjadi satu ummah yang bertaqwa dan meneruskan hidup berlandaskan hudud-hudud yang telah ditetapkan-Nya atau sebaliknya. Sesungguhnya, setiap yang bernyawa akan mati maka itulah janji ALlah kepada kita ummat manusia. Oleh yang demikian menjadi suatu kemestian bagi yang masih ada untuk meneruskan perjuangan yang telah ditinggalkan.

Inilah yang dimaksudkan oleh As Syahid Syed Qutb ketika menyatakan bahawa kita akan merasa sempit seandainya kita mengatakan bahawa perjuangan ini kitalah yang memulakan dan mengakhirkannya. Tetapi kita tidak akan merasa sempit apabila kita yakin dan percaya bahawa kita adalah penerus kepada satu-satu perjuangan. Ummah Siswazah merupakan golongan yang akan tinggal dan ditinggalkan. Maka, oleh itu merekalah aset penting negara yang akan meneruskan pemerintahan dan pentadbiran negara dalam menjaga kepentingan ummah. Peranan ini tidak akan mampu mereka mainkan seandainya mereka tidak peka terhadap permasalahan negara dan rakyat seluruhnya. Keprihatinan wajar dimulakan daripada sekarang bagi mempastikan mereka benar-benar ‘competent’ ( layak ) untuk mengambilalih tampuk pemerintahan yang ada sama ada mahu atau tidak. Itulah tanggungjawab kita sebagai ummat Islam yang merupakan khalifah ALlah di atas muka bumi ini.


“ Bukankah Allah itu mencukupi keperluan hambaNya ? Dan mereka menakut-nakutkan kamu dengan sesuatu selainNya. Dan siapa yang dibiarkan sesat oleh ALlah maka tiadalah dia akan memperolehi pemimpin yang akan memimpinnya.”
( Az Zumar : 3 – 6 )



Salam takzim.


Selamat Berjuang & Beristiqomah


Wassalamu’alaikum Wama’annajjah Wailal Liqa.

0 Tinggalan Kata-kata:

Related Posts with Thumbnails